Kids med forældre 2-4 år torsd

Info
Kids med forældre 2-4 - Torsdag
 
“Den bedste dag i ugen er gymnastikdag”, siger en glad dreng fra holdet.
På Kids med forældre holdene er aktiviteterne målrettet de 2-4 årige børn. Der arbejdes med at styrke børnenes grovmotoriske udvikling, og der er derfor meget fokus på grundlæggende bevægelser som rulle, krybe, kravle, stå, gå, løbe, hoppe, hinke og springe. Det sker dels gennem lege/aktiviteter, hvor far/mor også deltager, dels gennem aktiviteter på motorikbane/redskabsbane. I timerne inddrages også smårekvisitter som bolde, tørklæder, klude, sjippetove, store træningsbolde, lagner, faldskærm, hulahopringe, aviser mv., vi synger, laver rim/remser med bevægelse o.m.a. Udover at have fokus på grovmotorik arbejdes der på holdene med at stimulere børnenes sansemotorik, som sammen med synssansen danner grundlaget for al bevægelse. Det er afgørende for børnenes motoriske udvikling, at de tre sanser fungerer godt.
 
Vi har således fokus på: Den taktile sans (følesansen) – f.eks. når vi mærker ting på kroppen – at blive rullet ind i et lagen, blive masseret eller mærke faldskærmen dale ned over sig Den vestibulære sans (labyrintsansen) – vigtig i forhold til balance, koordination og orienteringsevne – f.eks. at få hovedet op/ned, trille, rulle, vende sidelæns, gynge, lave kolbøtter, snurre og træne med den store træningsbold Den kinestetiske sans (muskel- & ledsansen) – vedrører kropsfornemmelse og muskelspænding – f.eks. spænde/slappe af, bøje/rette ud og finde ud af, hvor legemsdele befinder sig Udviklingen af motoriske færdigheder er vigtig for alle børn.
 
Inden børnene bliver 6 år, skal de gerne have automatiseret de grundlæggende bevægemønstre, da det er væsentligt for, at børnene kan lære at læse og skrive, når de starter i skolen. Vi bliver aldrig færdige med at udvikle de motoriske færdigheder, men en tidlig og god start er helt klart en fordel både fysisk og psykisk. At lære nyt kræver at man øver sig – mange gange. Derfor vil nogle aktiviteter blive gentaget igen og igen, og forældrene kan måske synes, at det bliver ”kedeligt”, men børnene elsker genkendelsen og fordybelsen, og som forældre skal vi understøtte dem i denne lærings- og fordybelsesproces (hvis der er tale om en 12-årig, vil vi nok ikke have indvendinger imod, at barnet med glæde fordyber sig i matematikken eller de engelske gloser). Derfor er det ok, når et barn i en time f.eks. helst vil bruge en stor del af tiden på at eksperimentere med en bestemt aktivitet bliver det hver time at samme aktivitet foretrækkes, skal vi dog også udfordre barnet til at give sig i kast med nye bevægelsesmønstre, så det udvikler sig hele vejen rundt.
 
Det forventes, at forældrene er omklædte i idrætstøj og deltager aktivt i timerne. Børnenes allerbedste rollemodeller er far/mor, og der er ikke noget bedre, end når barnet får far/mor med op på airtracken for at hoppe, løber om kap med far, leger dovnedyr med mor osv. Jo mere forældrene er med, jo mere får børnene ud af timerne. En time med Kids med forældre holdet kan ikke erstatte den motion, som forældrene ellers skal have, men derfor kan man nu godt alligevel få sved på panden og f.eks. få trænet sin vestibulærsans, der med årene er blevet lidt forsømt.
 
 
Klik venligst her for at læse hele beskrivelsen

NYHEDER

KOMMENDE EVENTS

VORES SPONSORER

FIND OS HER